Inicio Comunidad Valenciana Teresa Cebrián du a terme el taller 'Crear des de la resiliència'...

Teresa Cebrián du a terme el taller 'Crear des de la resiliència' al Centre del Carme

0


El Centre del Carme ha iniciat el seu programa ‘Trajectòries’ de revisió de trajectòries d’artistes i col·lectius valencians amb l’obra de l’escultora Teresa Cebrián (Losa del Obispo, València, 1957). ‘El llarg viatge’, que es pot veure fins al 23 de setembre, repassa 35 anys de creació artística, que es resumeixen en catorze conjunts escultòrics o instal·lacions.

L’exposició repassa les sèries més controvertides d’aquesta artista nòmada, un recorregut artístic i vital marcat per la malaltia i el dolor amb l’art com a pal·liatiu.

La lluita contra el masclisme dins i fora de la llar, la presa de decisions sobre la maternitat, els vincles familiars, la infància, la maduresa, la resiliència i el dolor com una cosa inherent al cicle vital, són els temes principals d’aquest projecte. Sobre aquests el pròxim mes de setembre es reflexionarà en una taula redona i un taller que impartirà l’artista.

La taula, que se celebrarà el 7 de setembre, estarà integrada per Maite Beguiristain, professora titular d’Estètica i Teoria de les Arts; Orlando Britto, director del Centre Atlàntic d’Art Contemporani, i Pilar Tébar, presidenta de l’Associació Valenciana de Crítics d’Art, a més de l’artista mateixa, Teresa Cebrián, i moderada per la comissària de l’exposició, Marisol Salanova.

A pesar del contingut autobiogràfic de les obres de Teresa Cebrián, Salanova ha expressat que «els temes que tracta són universals i qualsevol de nosaltres ens hi podem sentir identificats i, per tant, també amb la seua obra».

Les obres de Teresa Cebrián es resisteixen així mateix al pas del temps i poden constituir «un exemple de com des de l’art es poden abordar conceptes com el dolor o la mort», explica la comissària.

Després de 35 anys de trajectòria, l’artista impartirà el pròxim 12 de setembre, un taller titulat «Crear des de la resiliència», per a un reduït nombre de persones i en què Cebrián vol transmetre la seua força creadora a pesar de conviure amb el dolor.

Reconeixement públic Amb l’exposició de Teresa Cebrián, ‘El llarg viatge’, el Consorci de Museus, a través del seu programa ‘Trajectòries’, contribueix a continuar construint el relat de l’art contemporani valencià.

El director del Centre del Carme, José Luis Pérez Pont, ha assenyalat que «Teresa Cebrián no és una artista desconeguda a València, però sí que és una artista que no ha rebut el reconeixement suficient en la seua terra. Aquesta exposició ens permet, per primera vegada, recórrer la seua trajectòria i ens descobreix una artista intensa amb una obra molt sòlida de caràcter quasi autobiogràfic», i ha afegit que «la fragilitat provocada per la seua malaltia contrasta amb la duresa d’alguns dels materials amb què ha treballat al llarg de la seua carrera, amb els quals ha creat instal·lacions suggeridores que condueixen a la reflexió».

Amb un reconegut recorregut internacional, Teresa Cebrián ha desenvolupat la major part de la seua producció fora d’Espanya, en diferents residències artístiques a Canadà, Polònia, Holanda, Alemanya, Hongria o Suïssa, entre altres.

L’exposició no és una retrospectiva a l’ús, no ofereix un recorregut cronològic sinó temàtic per les distintes etapes de l’artista, la qual cosa permet establir diàlegs entre peces que mai abans s’han exposat juntes, conéixer totes les tècniques experimentades per l’artista en la seua carrera i anar identificant preguntes existencials amb què qualsevol visitant empatitzaria.

L’exposició conté a més obres inèdites de recent creació. A pesar d’haver anunciat l’artista diverses vegades la seua retirada del treball artístic a causa de la seua malaltia, Teresa Cebrián continua produint.

La mostra es presenta com un viatge en què anar coneixent les peces o sèries clau en la seua producció i que van marcar un abans i un després en la seua trajectòria, com ‘La desaparició de les paraules’ (2012), peça que ha sigut recentment adquirida per la Generalitat dins del seu fons d’art contemporani i que fa referència al moment en què l’artista ha d’establir-se definitivament a València a causa de la seua malaltia i abandonar la vida nòmada.

Dejar una respuesta

Please enter your comment!
Nombre