Inicio Comunidad Valenciana Maribel Domènech vist el Centre del Carme per a la lluita feminista

Maribel Domènech vist el Centre del Carme per a la lluita feminista

0

– El Centre del Carme obri aquest divendres les portes de l’exposició ‘Acciones Cotidianas’ de Maribel Domènech, que es va inaugurar virtualment durant el confinament – Vestits de 200 quilos teixits amb cable elèctric omplin de llum la Sala Ferreres del centre d’art per a protegir els cossos, la seua intimitat i la seua identitat El Centre del Carme Cultura Contemporània obri aquest divendres, 5 de juny, l’exposició ‘Acciones Cotidianas’ de l’artista valenciana, Maribel Domènech. La mostra, que es va inaugurar el passat 15 de maig durant el confinament, s’emmarca dins de la convocatòria ‘Trajectòries’ del Consorci de Museus i repassa 35 anys de l’art compromés i feminista de l’artista valenciana Maribel Domènech, a través d’escultures, instal·lacions, fotografies, vídeos i projectes col·laboratius. L’exposició ha sigut presentada aquest matí pel director del Centre del Carme, José Luis Pérez Pont, acompanyat per l’artista i amb la intervenció per videoconferència de la seua comissària, Rocío de la Villa. Pérez Pont ha assenyalat que «en aquesta exposició hi ha una doble reivindicació, d’una banda reconéixer el treball d’una creadora d’excepció que va ser apartada dels circuits públics de l’art a València pel seu activisme en el conflicte del Cabanyal, i d’altra banda la lluita que ha mantingut sempre aquesta artista contra la violència de gènere a través de les seues obres». El director del Centre del Carme ha recordat que «la mostra estava preparada per a obrir-se el passat 13 de març quan es va decretar l’estat d’alarma per la crisi sanitària. En aquest temps el projecte ha anat madurant, hem tingut l’oportunitat d’acostar-nos a l’obra de Maribel Domènech d’una manera diferent a través de la seua visita virtual i hui per fi podem gaudir de l’experiència de l’art en viu, interactuar amb peces que s’activen amb la presència del públic i presentar el catàleg que reuneix les reflexions sobre la seua trajectòria». La comissària de l’exposició, Rocío de la Villa, ha explicat que «aquesta exposició és important no solament perquè és una retrospectiva que respon a la convocatòria de ‘Trajectòries’, sinó perquè en aquesta mirada de síntesi a 35 anys de treball, tota l’obra que pertany a l’última dècada no s’ha vist a la Comunitat Valenciana. En Maribel Domènech, que té obra en col·leccions i museus a Europa i Llatinoamèrica, es donava la paradoxa que ella estava exposant al Brasil però les seues obres no es veien a la seua ciutat». El treball de Maribel Domènech gira entorn de la reflexió de la vida quotidiana: on s’entrecreuen les coses íntimes i les socials en narracions visuals, emocionals i performatives, que expressen el compromís amb l’experiència viscuda i reclamen la participació dels seus destinataris. Al llarg de 12 estades es poden reconéixer les diferents problemàtiques que traspassen l’obra de Maribel Domènech: el moviment feminista, la lluita contra la violència de gènere, el canvi climàtic o el pas del temps. Entre aquestes destaca la sala central de Ferreres on s’ha situat el projecte ‘Trilogía de la vida’ a través de tres vestits que simbolitzen el passat, el present i el futur. Des de mitjans dels noranta, Maribel Domènech utilitza cables elèctrics conductors de comunicació per a crear figures i paraules empoderants que expliciten la seua posició feminista, en instal·lacions contra la violència de gènere i de resistència davant dels embats de la vida. L’eix longitudinal de l’exposició està protagonitzat per aquestes peces de ressonància autobiogràfica que subratllen la reflexió sobre el transcurs vital i el compromís arrelat en l’experiència. ‘Para observar el mundo a cierta distancia’ teixit en cable negre, parla del distanciament davant del present des de la interioritat. En ‘Como una habitación llena de luz’, s’aborda el passat: el vestit teixit amb cable blanc porta darrere un camí de llum que simbolitza tot el que arrosseguem. Aquesta trilogia està encara en procés, ja que Domènech encara continua treballant en la tercera peça dedicada al futur i per a la qual cada dia tix un metre. Segons l’artista, que reconeix que aquests vestits poden arribar a pesar entorn dels 200 quilos «vaig començar a teixir aquestes peces com una manera de protegir els cossos, la seua intimitat i la seua identitat». L’exposició inclou diverses instal·lacions inèdites realitzades ‘ex professo’ per al Centre del Carme com ‘Seguimos de luto y con rabia’. Maribel Domènech ha explicat que «els feminicidis es reflecteixen en aquestes obres realitzades en garlandes de llum. Aquestes garlandes, que utilitzem per Nadal per a celebrar un moment feliç, ací estan denunciant el que succeeix en aquestes llars i fora d’elles també. Ací hi ha 100 feminicidis comesos, dels quals hi ha 11 de xiquets i xiquetes que es reflecteixen en una casa xicoteta realitzada en leds rojos i que parlen de quan l’enemic és a casa». Aquesta peça enllaça amb l’obra realitzada per Maribel Domènech fa deu anys sobre violència de gènere, l’exposició ‘Peregrinatio. Art a les ermites de Sagunt’ coordinada pel Consorci de Museus en 2008, que també recollia 100 feminicidis. «D’això el títol d’aquesta instal·lació, deu anys després, seguim de dol i amb ràbia», ha explicat Domènech. Aquesta exposició mostra, a més, la seua escultura en ferro en la dècada dels huitanta, quan el seu objectiu era ja narrar la vida quotidiana. Comprén la seua etapa posminimal, en la qual predominen peces d’alumini i ambients lumínics amb els quals explora una narrativitat emocional lligada al fet d’habitar. Espais des dels quals projecta les primeres instal·lacions i peces translúcides toves dirigides a mostrar experiències de vulnerabilitat. Tanca la mostra una altra obra de nova creació com és ‘En movimiento constante’ (2017-2020), una instal·lació audiovisual realitzada per a aquesta mostra que simbolitza el moviment feminista i ecologista, dos corrents que s’uneixen en la lluita. El moviment marí d’un conjunt de boies de diferents grandàries, colors i materials simbolitza el moviment de gènere celebrant el 8 de març en els últims anys a Espanya, en sintonia amb altres països occidentals on les dones estan sent decisives per al canvi social: un gir humanitari i ecofeminista que també s’enfronta a l’emergència climàtica. L’exposició de Maribel Domènech estarà oberta al públic del 5 de juny a l’11 d’octubre. La seua visita virtual, que inclou una tretzena sala exclusivament digital, està a la disposició del públic en la web del Consorci de Museus: consultar ací

Dejar una respuesta

Please enter your comment!
Nombre