Inicio Comunidad Valenciana El Consorci de Museus inverteix més de 250.000 € en projectes artístics...

El Consorci de Museus inverteix més de 250.000 € en projectes artístics en centres educatius

0


El Consorci de Museus llança la segona edició de la seua convocatòria ‘Resistències artístiques’ de producció artística en entorns educatius, que seleccionarà 30 projectes per al seu desenvolupament en almenys 30 centres del territori valencià.

El termini per a la presentació de sol·licituds s’obrirà l’endemà de la seua publicació en el DOGV i finalitzarà el 6 de maig de 2018.

«En la seua segona edició, la convocatòria ‘Resistències artístiques’ s’amplia per a arribar el pròxim curs 2018-2019 a un nombre més gran de centres a Castelló, València i Alacant», ha destacat el director del Consorci de Museus, José Luis Pérez Pont. Amb un pressupost de 252.000 euros, és la convocatòria de perfil educatiu amb més inversió de totes les realitzades per la institució museística.

El director ha manifestat que «l’objectiu d’aquesta convocatòria és incorporar els llenguatges de la creació contemporània en els processos d’aprenentatge i ampliar l’àmbit professional de les creadores i creadors mitjançant la producció de projectes artístics col·laboratius als centres educatius de la Comunitat».

El Consorci de Museus entén l’art i els processos de creació contemporània com a instruments d’expressió, però també de comprensió i reflexió de la realitat. I de la mateixa manera, l’educació artística com una eina primordial en els processos d’aprenentatge.

«Després d’una primera edició de la qual finalment s’han pogut beneficiar un total d’11 centres educatius, hem pogut comprovar junt amb la comunitat escolar l’interés d’aquest tipus d’iniciatives que promouen la innovació en les pedagogies actuals», ha assenyalat Pérez Pont.

El director del Consorci de Museus ha anunciat així mateix que pròximament amb l’ajuda del Cefire artisticoexpressiu es llançarà una convocatòria oberta per províncies perquè els centres educatius puguen sol·licitar els projectes.

La convocatòria ‘Resistències artístiques’ seleccionarà per al pròxim curs escolar trenta projectes, almenys la meitat dels quals correspondran a creadores o creadors amb arrelament al territori valencià.

Convocatòria ‘Resistències artístiques’ Poden optar a la convocatòria creadores i creadors, a títol individual o col·lectiu, que duguen a terme el seu treball en el camp de les pràctiques participatives, relacionals, col·laboratives i pedagogies crítiques.

La convocatòria busca crear entorns de treball col·laboratius que unisquen art i educació. Els projectes han d’involucrar la comunitat educativa considerant tant els estudiants com els professors agents actius d’un procés de creació artística contemporània, participatiu i relacional, mitjançant el qual atendre les demandes i necessitats d’una determinada comunitat escolar.

Els objectius dels projectes seran: visibilitzar la situació dels entorns escolars mitjançant l’aplicació de processos de creació artística contemporània, fomentar la creació artística contemporània com a eina d’anàlisi i reflexió de problemàtiques socials, polítiques o de gènere en l’àmbit escolar, així com promoure la capacitat social de resoldre problemes mitjançant el treball en comunitat i establir relacions entre la creació artística contemporània i els àmbits d’educació formal.

En els projectes es valorarà tant la seua adequació als objectius de la convocatòria com la seua qualitat artística i educativa, a més de la viabilitat pressupostària del projecte, el seu caràcter innovador, així com la trajectòria de la creadora o creador sol·licitant.

Els projectes tindran una duració temporal de tres mesos i es duran a terme als centres escolars adherits a aquest programa entre els mesos de setembre de 2018 i juny de 2019. Poden utilitzar, segons el projecte i les seues necessitats, les instal·lacions disponibles del Museu d’Art Contemporani d’Alacant, del Centre del Carme de València i del Museu de Belles Arts de Castelló.

S’estableix una dotació econòmica total de 252.000 euros, dividida en trenta imports de 8.400 euros per a cada un dels projectes (5.000 euros destinats a la producció del projecte, 3.000 euros en concepte d’honoraris i fins a 400 euros per a desplaçaments).

El termini per a la presentació de sol·licituds s’obrirà l’endemà de la seua publicació en el DOGV i finalitzarà el 6 de maig de 2018.

Per a la valoració i selecció de les sol·licituds presentades queda constituït un jurat d’acord amb el Codi de Bones Pràctiques en la Cultura Valenciana, de manera que es garantisca la presència de representants de la societat civil, d’experts en la matèria i del Consorci de Museus.

Aquest jurat estarà format per José Luis Pérez Pont, gerent del Consorci de Museus de la Comunitat Valenciana (en delegació de la directora general de Cultura i Patrimoni); Pepa Ortiz Romaní, assessora d’Educació Plàstica, Visual i Audiovisual del Cefire artisticoexpressiu (a proposta de Cefire artisticoexpressiu); Ana Martínez-Collado, professora d’Estètica i Teoria de les Arts de la Universitat de Castella-la Manxa (a proposta de l’Associació Valenciana de Crítics d’Art AVCA), i Carmen María Belmonte, professora de l’IES Lluís Vives (a proposta de l’Associació Valenciana de Professors de Dibuix AVPD).

Balanç de la primera edició La convocatòria ‘Resistències artístiques’ en la seua primera edició buscava tres projectes artístics per al seu desenvolupament en tres centres educatius, un per província. No obstant això, en el cas de València, el projecte d’Ana Peris es va estendre amb la participació de deu escoles de la província.

‘I tu què pintes?’ és el projecte de la mediadora Ana Peris, que al llarg de sis mesos ha visitat els centres IES Districte Marítim, IES Riu Túria i IES Benicalap a València, a més de l’IES Salvador Gadea (Aldaia), IES Ramón Muntaner (Xirivella), IES Alcalans (Montserrat), IES Peset Aleixandre (Paterna), IES Doctor Faustí Barberà (Alaquàs), IES El Quint (Riba-roja) i l’IES Clot del Moro (Sagunt).

‘I tu què pintes?’ ha convidat els joves a reflexionar sobre els mals usos que sovint fem de les xarxes socials: ciberbassetjament, control de parelles o l’extrema exposició que fem dia a dia de la nostra vida privada en les xarxes socials sense tindre en compte qui pot estar a l’altre costat o quin ús es pot fer de la nostra informació personal. Telèfon en mà les i els adolescents han jugat a crear, falsejar i desmentir imatges prototípiques de les xarxes socials.

A Alacant, el Museu d’Art Contemporani va acollir la passada setmana el projecte final de ‘La passió dels comuns’. A les diverses sales del Museu, en la Col·lecció Eusebio Sempere, en la Col·lecció Art Segle XX i a la sala temporal amb les fotos de Montserrat Soto com a escenari, els alumnes de l’IES Jorge Juan d’Alacant van presentar la peça en què han estat treballant junt amb Miguel Romero i Anna Pellicer.

‘La passió dels comuns’ es plantejava com un procés de creació col·lectiva en dansa per a abordar i posar en escena el domèstic i la quotidianitat a les aules de Secundària i els seus efectes i implicacions sobre els seus vertaders protagonistes: els i les joves.

‘Cartografia de l’entorn’, desenvolupat a l’IES El Caminàs de Castelló per part del Col·lectiu Cràter, s’ha proposat incorporar els llenguatges de la creació artística contemporània als processos d’aprenentatge per mitjà de la producció d’un projecte artístic col·laboratiu. El projecte ha permés una exploració de l’entorn més immediat del centre a través de l’ús de metodologies d’investigació artística.

Dejar una respuesta

Please enter your comment!
Nombre