Inicio Comunidad Valenciana El Centre del Carme explora la representació visual del so

El Centre del Carme explora la representació visual del so

0

– El centre de cultura contemporània presenta ‘Spectre’, la primera exposició individual a València de l’artista sonor Edu Comelles – L’exposició, que s’inaugura aquest divendres 11 de setembre, invita a reflexionar sobre la importància de l’escolta El Centre del Carme Cultura Contemporània presenta ‘Spectre. Cap a un llenguatge visual des de l’auditiu’, la primera exposició individual a València de l’artista sonor Edu Comelles, amb la qual explora la representació gràfica del so. El director del Centre del Carme, José Luis Pérez Pont, acompanyat per l’artista Edu Comelles, ha presentat aquest matí la mostra, que es podrà veure de l’11 de setembre al 15 de novembre, a la Sala Dormitori. Pérez Pont ha assenyalat la intenció del Centre del Carme d’oferir, amb aquesta mena de mostres, «altres formats expositius que proposen als públics experiències artístiques noves basades no només en l’observació, sinó també d’interacció, com en el cas de ‘Spectre’, que ens revela la importància de l’escolta». El director del Centre del Carme ha destacat la necessitat d'»impulsar i obrir noves oportunitats a la creació i a la investigació artística i sonora que es realitza a València, i, en aquest sentit, la Sala Dormitori és l’espai que des del Centre del Carme reservem per als llenguatges més avançats». Ha explicat, a més, que «el projecte d’Edu Comelles és una proposta molt tecnològica, però alhora molt poètica, sobre la capacitat del so per a evocar imatges». ‘Spectre’ és el resultat d’una investigació artística i formal sobre el so i la representació gràfica d’aquest mitjançant espectrogrames de freqüències. El projecte explora les capacitats plàstiques i expressives del medi sonor per mitjà de l’abstracció de la seua forma espectrogràfica. Aquesta investigació utilitza com a matèria primera sons i gravacions de camp que formen part de la quotidianitat de l’autor. D’aquests sons i d’aquestes gravacions s’extrauen imatges espectrogràfiques que són la base sobre la qual s’ha construït l’imaginari visual i volumètric que conforma aquest projecte. Si bé la investigació parteix del que és sonor, aquesta tendeix a obviar-se en aquest projecte per a donar pas a la dimensió plàstica i contemplativa del so. La idea parteix de la capacitat que té el medi sonor de disparar la imaginació. Segons Edu Comelles, «l’exposició explora la necessitat d’imaginar com sonen les imatges ací presents i, a través d’aquest somni, reflexionar sobre la importància de l’escolta. ‘Spectre’ pretén ocultar la realitat que hi ha darrere d’un vel codificat de grafismes, dibuixos, ones i textures que, davall de la superfície, amaguen vivències subjectives. El que ‘Spectre’ busca és invitar a la contemplació d’uns sons perduts sota un llenguatge visual metafòric». L’exposició està composta per quatre instal·lacions en què so i imatge no es donen al mateix temps: «quan hi ha so, no es mostra la imatge; i, on hi ha imatge, el so que l’ha generada ha sigut eliminat perquè l’espectador puga imaginar què hi ha darrere d’aquestes representacions», explica Edu Comelles. ‘A secret music’ és una instal·lació que consta de cinc grans projeccions connectades a un sistema que genera una composició musical que només es pot veure i contemplar, però no oir. Aquesta visualització ens arriba al camp retinal per mitjà d’imatges espectrogràfiques generades en temps real. Com si es tractara d’un tapís en constant canvi i transformació, les dues superfícies projectades que conformen aquesta instal·lació ens mostren un paisatge visual i pictòric creat a partir d’una música i uns sons imaginats. Aquell que observe (conscient que hi ha una música oculta darrere dels grafismes, de les textures i les morfologies de l’espectrograma), reconfigura, des de la seua subjectivitat, una escolta imaginada. ‘Fleeting moments’ és una sèrie de huit peces a mitjan camí entre l’escultura, la pintura i la fabricació digital. L’obra presenta, sobre unes pantalles de leds, una sèrie de peces de petit format que mostren, mitjançant tall làser, una sèrie d’espectrogrames extrets de moments íntims, personals i privats de l’autor. En aquests, l’autor, al llarg dels anys, ha anat recopilant gravacions de converses quotidianes, moments i vivències des de la privacitat. ‘Portraits’ és una sèrie de fotogravats que combina un format tradicional, com és el suport del fotogravat, amb la innovació, com és allò que mostra: imatges espectrogràfiques de moments musicals, gravacions furtives i extractes d’obres de músics amb una vinculació personal amb l’autor, més enllà de la seua relació professional. El conjunt de quatre peces reuneix grafismes, gestualitats, accents, textures que fan referència directa al treball creatiu d’aquestes quatre persones. ‘Birthday’ és la peça més recent d’aquesta sèrie d’investigacions. A diferència de les tres peces anteriors, aquesta explora la dimensió sonora i la idea de l’espectre que oculta realitats mitjançant l’ús creatiu de camps electromagnètics. Cada un dels dispositius mòbils que portem en la butxaca emet constantment ones electromagnètiques; quan aquestes són captades amb dispositius amb aquesta finalitat, aquestes ones inaudibles es tradueixen en audibles. El resultat és un univers sonor abstracte, codificat i amb un ventall complex de sonoritats, textures i errors digitals. Aquests sons que ara se’ns fan audibles, solquen inadvertits l’aire.

Dejar una respuesta

Please enter your comment!
Nombre