Inicio Comunidad Valenciana Educació anima a il·luminar la nit de blau per conscienciar sobre l'autisme

Educació anima a il·luminar la nit de blau per conscienciar sobre l'autisme

0

– Per facilitar l’ensenyament a distància de l’alumnat amb TEA, el ‘Rebost Digital’ de la Conselleria incorpora materials i recursos per al professorat i les famílies – Educació se suma a la campanya de visibilització de l’autisme ‘Puc aprendre. Puc treballar’ La Conselleria d’Educació, Cultura i Esport se suma al Dia Mundial de Conscienciació sobre l’Autisme animant les famílies a il·luminar de blau la nit de dijous 2 d’abril, encenent des dels balcons i les finestres a les 21.00 hores llanternes i mòbils com a mostra de solidaritat amb el col·lectiu de persones amb trastorn de l’espectre de l’autisme (TEA). L’Assemblea General de les Nacions Unides va instaurar en 2007 el 2 d’abril com a Dia Mundial de Conscienciació sobre l’Autisme, amb l’objectiu de posar en relleu la necessitat de contribuir a millorar la qualitat de vida de les persones amb TEA i promoure la inclusió d’aquestes en tots els àmbits de la societat com a ciutadans i ciutadanes de ple dret. La directora general d’Inclusió Educativa, Raquel Andrés, destaca la importància d’aprofitar el dia 2 d’abril «per a donar visibilitat i suport a les xiquetes i xiquets amb TEA i a les seues famílies, més encara si cal durant la situació actual de confinament en casa per fer front a l’emergència sanitària de la COVID-19, que és quan les persones més vulnerables necessiten la solidaritat de totes i tots». Per aquest motiu, la Conselleria anima el professorat, l’alumnat i les seues famílies a sumar-se des de casa a la campanya internacional ‘Light It Up Blue’, #LIUB, per il·luminar la nit de blau, el color que identifica l’autisme. Aquest ‘il·lumina’l de blau’ (consultar ací) és una de les accions més significatives de la campanya mundial de conscienciació sobre l’autisme que enguany té el lema ‘Puc aprendre. Puc treballar’. ‘Puc aprendre. Puc treballar’ L’accés a una educació i a una ocupació de qualitat que s’adeqüe a les capacitats, les prioritats i les necessitats específiques de cada persona amb TEA són eixos fonamentals per a la millora de la qualitat de vida d’aquest col·lectiu. Permetre a les persones amb TEA viure satisfactòriament i de la manera més autònoma i independent possible requereix un canvi de mentalitat en la societat per a donar suport a les seues capacitats, prioritats i necessitats; crear i mantindre els serveis de suport necessaris, i promoure l’accessibilitat del col·lectiu en tots els sectors. Avançar en aquest camí és una prioritat en l’educació inclusiva valenciana. Els centres educatius valencians escolaritzen aquest curs 6.055 alumnes amb dictamen de TEA. D’ells, 736 (12 %) estan atesos en centres d’educació especial (CEE). El 88 % restant, 5.319 alumnes, estan escolaritzats en centres ordinaris amb el suport d’especialistes en PT, AiL i educadors: 3.948 estan integrats en aules ordinàries i 1.371 en unitats específiques com ara les aules de Comunicació i Llenguatge (CiL). Des de l’inici de la suspensió temporal de l’activitat lectiva presencial el passat 16 de març, la Conselleria, els equips directius i els docents dels centres educatius estan bolcats en l’atenció a distància a tot l’alumnat, un esforç que s’intenta redoblar en el suport als xiquets i xiquetes amb TEA. Per tal de facilitar l’ensenyament a distància de l’alumnat amb TEA, el ‘Rebost Digital’ (ReDi) de la Conselleria (consultar ací) incorpora materials i recursos per al professorat i les famílies. A hores d’ara el ReDi ja suma més de 650 recursos i eines digitals per a treballar amb l’alumnat de totes de les etapes i bona part del mig centenar de materials, enllaços i propostes que conté l’apartat específic d’Educació Inclusiva estan relacionats amb el TEA, com ara videojocs que ajuden al desenvolupament cognitiu i emocional d’infants amb autisme, pictocontes… La directora general d’Inclusió Educativa, Raquel Andrés, explica que en aquests dies de confinament «moltes famílies amb xiquets i xiquetes amb TEA ho estan passant malament, ja que necessiten eixir de casa amb els seus fills i filles, per les seues peculiaritats i dificultats per entendre la situació». «La mobilització ha sigut elevada i les famílies han aconseguit un permís per a poder eixir al carrer, però una vegada superat aquest entrebanc, s’han trobat amb la incomprensió del veïnat i per això cal fer molta pedagogia». Guies i suport psicològic telefònic gratuït Amb l’objectiu de reduir el desconeixement general que hi ha sobre el trastorn de l’espectre de l’autisme, la Conselleria ha elaborat recentment dues guies, una per a la comunitat educativa i una altra per a les famílies, que la poden descarregar i consultar en consultar ací . A més, Educació de la Generalitat i el Col·legi Oficial de Psicologia de la Comunitat Valenciana han publicat la guia ‘Ens quedem a casa’ (consultar ací ), amb orientacions i pautes dirigides a les famílies amb fills i filles en edat escolar per fer front a la situació de confinament al domicili a causa de l’estat d’alarma. Aquesta col·laboració també inclou l’assistència psicològica gratuïta a distància a les famílies en temps de la COVID-19 a través del telèfon 960 450 230, a la qual també poden recórrer si ho necessiten les famílies amb xiquets i xiquetes amb TEA.

Dejar una respuesta

Please enter your comment!
Nombre