– ‘Cultura Online’ reuneix els projectes seleccionats en la convocatòria ‘#CMCVaCasa’ del Consorci de Museus – Aquesta setmana se centra en els nous formats contemporanis entorn del ‘retrat’ a través de la creació audiovisual El projecte ‘Cultura Online’ del Consorci de Museus de la Comunitat Valenciana explora aquesta setmana nous formats entorn del ‘retrat’ a través de la creació contemporà nia audiovisual. Les propostes reunides sota l’eix ‘Retrats. Autoretrats. Llocs. Objectes. Estrats de memòria’ obrin la porta a noves aproximacions a l’essència del que s’ha retratat, des de llocs nous i diversos. El retrat videogrà fic, docuretrat o entrevista retrat. Paraules escenificades, estètica narrativa. Llocs amb estrats de memòria. El temps que destrueix, construeix i repara. Mirades de barri. Personatges de ciutat, fora de lloc. Interpretació i intervenció multidisciplinà ria fotogrà fica. Visions de dins a fora: emoció, opressió, creació. El projecte ‘Vosté Dirà ‘ de Nuria Andrés Sáez és una iniciativa fotogrà fica que va nà ixer en 2017 dedicada al barri de Patraix i que més tard es va estendre als barris de Cabanyal i Benicalap i als municipis de Xirivella i Fanzara. Es tracta d’una experiència en què els veïns del barri són partÃcips del projecte fotogrà fic. Ells són els que decideixen com ha de ser el reportatge que faran els fotògrafs i que veuran reflectit en els murs del seu barri i en una xicoteta publicació. En ‘La inercia del eco’, Elisa Murcia Artengo presenta un treball desenvolupat entorn de l’antic arsenal de Besançon (França), un edifici històric seu temporal de l’associació cultural Hôp Hop Hop. L’edifici, inserit en el centre històric de la ciutat, vinculat a l’antic hospital i a la facultat de medicina, és un lloc carregat de memòria. La mà és l’element recurrent que fa de guia a través dels diferents capÃtols explorats. Segons l’artista, «la mà no és només la que recorda la presència humana, sinó aquella que fa, crea, destrueix, repara i torna a construir». La fotògrafa MarÃa Sainz Arandia comparteix amb ‘Cultura Online’ el número #4 de la seua revista ‘VA!’, enfocada a la difusió de projectes innovadors de fotografia contemporà nia. Aquest número gira entorn del lema ‘Energia cinètica d’un sòlid en rotació’ i reuneix els treballs d’Adolfo DÃez, Ariadna Silva, Cristina Galán, LucÃa Morate i Gloria Oyarzabal, a més del projecte annex, ‘Seqüències’ del Grupo Flash, en col·laboració amb el taller de fotografia del Creap. ‘Un acto de amor’ de Pablo Chacón és un assaig fotogrà fic que tracta sobre l’amor a través d’objectes reals que pertanyen a persones afusellades al Paredón de España (Paterna) en els anys quaranta durant la repressió franquista a València. Un treball d’investigació durant anys a la recerca de les poques persones vives que encara guarden aquestes relÃquies. ‘La herencia’ és un projecte dels il·lustradors Aitana Carrasco, Pep Carrió i Diego FermÃn. Cada setmana un d’ells tria una fotografia i la mana als altres dos. Cada un en fa una interpretació i la intervé de manera multidisciplinà ria, li posa una paraula i la puja a un compte d’Instagram. Es tracta de peces experimentals que juguen amb la imatge, el so i la paraula escrita: una mena de microhistòries en cà psules que funcionen per si mateixes però també en la seua interrelació amb el trio. ‘Una flama enmig d’un terrible incendi’ és el llibre que dona peu a aquesta inusual entrevista, a aquesta estranya peça audiovisual, ‘Once upon an artist’ de Marc Guardiola Sellés. Una entrevista que és alhora un retrat des d’una altra dimensió. Un ‘in crescendo’ de matisos que envolten una descripció onÃrica i surrealista d’un personatge a través de l’escenificació de les seues paraules. Els germans directors de cine Guillermo i Javier Polo Gandia presenten un docuretrat sobre l’artista canadenca francesa Marie-Lou Desmeules. L’artista, que treballa sobre el cos humà com si fora un llenç, parla del seu treball i el seu univers creatiu i personal d’una manera molt inusual: mitjançant una sessió de terà pia amb el seu psicoanalista. Valiente Verde presenta en ‘Ejercicios matinales confinado’ 50 autoretrats realitzats cada dia que va durar el confinament, fets en una casa de 65 m2. El que va sorgir inconscientment, es va convertir en una necessitat de contar com en l’à mbit quotidià influïa aquest estat d’alarma, aquest nou virus, en la seua vida dià ria. El curtmetratge ‘Ara’, dirigit per Carles Gómez i Albert Blai, és un projecte documental centrat en el veterà republicà de la Guerra Civil espanyola Gabriel León, la finalitat del qual ha sigut experimentar amb el discurs propi d’aquest gènere tant des d’un punt de vista estètic com narratiu. La parella de curts documentals de David Segarra Soler ens traslladen al passat i el futur de la gent que treballa en el camp. ‘Savis de l’horta’ recupera les històries i experiències d’homes i dones llauradores de l’horta de València. A través de les seues històries descobrim un món cultural, humà i geogrà fic oblidat per la societat moderna. ‘Renaixem’ és un documental sobre la perseverança de les dones i els homes que distribueixen aliments frescos als habitants de València, però també una reflexió sobre la resiliència d’un sistema mil·lenari que s’ha demostrat altament eficient durant la crisi. ‘Osama, the King’ és un docuretrat sobre la vida d’Osama, un immigrant africà que va buscar reproduir l’hà bitat africà a pocs metres del Bioparc de València. La història d’Osama obri infinitat d’interrogants (art, filosofia, salut mental, religió, poder, territori) que fan trontollar els nostres esquemes socioculturals. ‘Osama, the King’ va començar com a documentació, després testimoni, i el projecte continua evolucionant, encara que Osama està ingressat en una residència psiquià trica. Procedent de tres generacions de firers, cotoners de sucre, Carolina Diego s’enfronta al ‘monstre dolç’ (metà fora de la famÃlia i l’herència) que l’ha marcada des de la seua infà ncia. La famÃlia constitueix un à mbit ambigu; en el seu si, les millors intencions poden ocasionar les més funestes conseqüències. Des de les estratègies creatives surrealistes de l’apropiació, la intervenció i la ‘performance’, en ‘Eritrosina, la herencia no deseada’ Carolina Diego se submergeix en el seu à lbum familiar per a explorar els sentiments entorn de la famÃlia que, més enllà de la seua singular experiència personal, són universals. La galeria Alba Cabrera presenta ‘Job 38:11’, un projecte creatiu de l’artista amb més de 25 anys de trajectòria Carme Michavila. La mà gia de la Creació ens porta per llocs desconeguts. Llocs invisibles on el temps passa lent i no importa el després. Carme Michavila presenta l’estudi com a espai processador d’idees, d’imatges, de sons, com a mescla de realitat i ficció en què el nostre pensament es mou tan rà pidament que no reconeix el que creu veure. A la provÃncia de Castelló, l’escena artÃstica contemporà nia és d’allò més fèrtil. Amb Castelló de la Plana, Borriana o Vilafamés com a epicentres de la creació i l’exhibició, es troben trajectòries consolidades, altres que emergeixen d’artistes medià tics, altres d’introspectius La investigadora Aïda Antonino-Queralt, en ‘Encapsulart. Art Contemporani de la ProvÃncia de Castelló’, indaga en aquests perfils i ofereix xicotetes pÃndoles audiovisuals sobre la raó de la seua obra. Mónica Llop, en ‘Fotudes i arrimades al marge’, presenta un treball fotogrà fic que parla de totes aquelles persones majors que fa anys que estan confinades. L’estat d’alarma causat per la crisi sanità ria que hem patit ens pot servir per a empatitzar i experimentar la vida que moltes persones dependents experimenten des de fa anys. Cultura Online ‘Cultura Online’ reuneix els 100 projectes seleccionats en la convocatòria ‘#CMCVaCasa’ del Consorci de Museus amb l’objectiu de donar suport al sector de les arts visuals i fer front als efectes de paralització d’activitat cultural per la COVID-19. Els projectes es poden gaudir a través de la plataforma https://culturaonline.consorcimuseus.gva.es, l’Instagram culturaonline_cmcv o visitant l’exposició del CCCC i interactuant amb les peces a través del dispositiu de cultura segura SCR (Safe Culture Revolution).
Inicio Comunidad Valenciana 'Cultura Online' del Consorci de Museus analitza la memòria personal i col·lectiva...